Byggde det största sociala nätverket som du förmodligen aldrig har hört talas om.

Antony's roll
Innovatör, affärsmodellskapare, företagsinsamling, produktchef, affärsutvecklare

Utmaningen
Möjliggör för mobiloperatörer att gå in på den framväxande sociala nätverksmarknaden.

Lösningen
Utveckla en nolltaxerad mobil social nätverksplattform för tillväxtmarknader i en tid av funktionsmobiler när få hade råd med en mobil dataplan.

Resultat
LifeStore utvecklades av ett litet team i Slovenien som arbetade för Ericsson och lanserades av mobiloperatörer på flera framväxande marknader samtidigt som Facebook blev ett globalt fenomen. Det möjliggjorde en nolltaxerad gateway till Facebook samt flera andra äldre sociala nätverk, vilket gjorde det möjligt för konsumenter att vara uppkopplade dygnet runt och inte bara när de var på WiFi. Medan vissa marknader vägrade att nollprissätta datatrafik och misslyckades med att få fäste, satsade American Mobil fullt ut i hela Latinamerika och när Facebook tog bort syndikations-API:erna, var LifeStore, under varumärket :Plugger, näst efter Facebook i antal användare i Mexiko och levde som ett betydande socialt nätverk i sig själv. Med daglig trafik på nivå med Wikipedia och mer trafik än Yahoo, serverade :Plugger upp till 40 miljoner mobila annonser om dagen via Ericsson Ad Orchestrator. Tjänsten stängdes så småningom ner av American Movil-gruppen, och användarna på Telcel och Claro erbjöds istället tillgång till Facebook Zero.

Lärdomar
Tjänsteinnovation är vanligtvis endast startups med god finansiering förunnat. Mobiloperatörer kommer alltid att kämpa för att lansera innovativa tjänster till konsumenter, men i det sällsynta fallet där de har en majoritetsmarknadsandel av den målgrupp de riktar sig till och en vilja att satsa allt, kan de lyckas. Förstå också inte kraften hos stora företag att krossa ditt företag.

Föregående
Föregående

Lanserade världens första mobila personliga assistent

Nästa
Nästa

Innovativt och vunnit Microsoft Back Office Solution of the Year