Banade väg för mobil digital identitet

Antony's roll
Innovatör, affärsmodellskapare, företagsinsamling, produktchef, affärsutvecklare

Utmaningen
Hur kan den globala mobiloperatörsgemenskapen tillhandahålla säkra digitala identitetstjänster?

Lösningen
Skapa Etalio, en innovativ digital identitet som använder mobiltelefonen som autentiserare. Etalio var avsett att konkurrera med inloggningsmetoderna från Google, Facebook och Twitter på webbplatser globalt. Den unika värdepropositionen var att till skillnad från alternativen, så grävdes inte datan för reklamändamål. Etalio lanserades 2014 som en globalt tillgänglig tjänst. Den viktigaste affärsmodellinnovation var att den skulle vara tillgänglig utan kostnad för alla i världen. Med tiden skulle dock mobiloperatörer kunna göra anspråk på sina domäner när som helst och leverera dem som en del av sitt tjänstepaket. Etalio var ett experiment för att se om mobilindustrin kunde kombinera den fria globala tillgängligheten av en startup-tjänst med en eventuell domänmodell per operatör där dataskyddet upprätthölls.

Resultat
Etalio vann en GLOMO på MWC men krockade vid lanseringen med GSMA Mobile Connect-initiativet. Mobile Connect var i huvudsak samma tekniska lösning, men utan Etalios affärsmodellinnovation av global räckvidd från dag ett för att möjliggöra antagande. För att inte konkurrera med operatörssamhället inom GSMA:s standardiseringsorgan, omvandlades Etalio till en Ericsson Mobile Connect-kompatibel lösning för operatörer. Även om Mobile Connect lanserades av många operatörer, resulterade bristen på global tillgänglighet och oförmågan att ta med sin identitet över operatörer i låg användning.

Läxan lärd
Även de bästa idéerna kan spåras ur av politik inom branschens arbetsgrupper och standarder. Många standarder är en kompromiss mellan affärs- och tekniska mål hos flera konkurrenter och slutar med att de gör ett självmål.

Föregående
Föregående

Innovativt och vunnit Microsoft Back Office Solution of the Year

Nästa
Nästa

Skapade koncept för suverän moln