Partnering- och ecosystem-strategi för nät-API'er i 4G och 5G

Olle’s roll:

Partner Manager för en av de största globala Enterprise SW bolagen, samt medlem i koncernens core team för utveckling av strategiska globala partners.

Utmaningen:

Förklara värdet av nät-APIer för applikationsutvecklare och verifiera kund- och partnervärden av API-konsumtionen.

Lösningen:

Fokusera initialt på affärsprocesser som adresseras av applikationsleverantören och relaterade industri-usecase med beroende på tidskritisk data och stort kommunikationsbehov, t ex Field Service Management.

Resultat:

C-nivå styrgrupp etablerades och partnern blev del av större global marknadsintroduktion inkl gemensamma kundengagemang.  

Insikter:

Avgörande att säkerställa:

- Gemensamt sponsorskap och styrform med ledningen på båda sidor, utgående från ”strategi fit” för båda parter.

- Intern detaljerad förståelse och anpassning till partnerns affär, arkitektur, releaseplaner och Go-To-Market modell (inkl ev Partnerprogram).

- Initialt avgränsat fokus för ett Proof-of-Concept hos vänligt sinnad kund till partnern, med potential till snabb uppskalning. 

Föregående
Föregående

Affärsstrategi för global affärsutveckling i nya marknadssegment (Transport & Automotive, Energy, Public safety)

Nästa
Nästa

Återuppfann en avknoppning och blev återförvärvad